W roku szkolnym 2024/25 grupa uczniów z klasy 3c o profilu biologiczno-chemicznym wzięła udział w projekcie „Cyfrowa Szkoła Wielkopolsk@ 2030”, który ma na celu podniesienie jakości edukacji na każdym szczeblu kształcenia ogólnego.

Głównym celem naszego projektu było przeprowadzenie analiz, które miały dać nam odpowiedź na pytanie: Czy Września jest dobrym miejscem do życia? Czy warto wracać tu po studiach? Zbadaliśmy między innymi chemizm i przewodnictwo wody w Zalewie Lipówka oraz rzece Wrześnicy. Założyliśmy hodowle organizmów żyjących we wrzesińskich wodach i przeprowadziliśmy ich obserwacje mikroskopowe. Robiliśmy pomiary hałasu w różnych miejscach naszego miasta.

Uczestniczyliśmy w wielu wycieczkach m.in. na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza, gdzie braliśmy udział w zajęciach laboratoryjnych dotyczących skutków eutrofizacji. Odwiedziliśmy wodociągi i biologiczną oczyszczalnię ścieków we Wrześni oraz Żerkowsko-Czeszewski Park Krajobrazowy, w którym pracownicy Lasów Państwowych przedstawili nam proces retencji wody w lasach, czyli zatrzymywania jej dzięki zastawkom i zbiornikom.

Przeprowadziliśmy ankietę wśród mieszkańców i wywiad z zastępcą burmistrza Karolem Nowakiem oraz innymi urzędnikami Gminy Września. Poszukiwaliśmy informacji na temat bezrobocia, dostępności usług, miejsc pracy i cen mieszkań.

Udział w projekcie był dla naszej grupy cennym doświadczeniem, które pozwoliło nam połączyć wiedzę teoretyczną z praktyczną oraz rozwinąć nasze kompetencje.